Wanneer je een alles in 1 abonnement afsluit bij een provider, dan ben je vaak goedkoper uit dan wanneer je losse diensten bij verschillende providers afsluit. In een alles in 1 pakket zit een vaste telefoonlijn, digitale televisie en internet inbegrepen tegen een vaste prijs per maand. Er zijn echter in Nederland vele aanbieders van alles in 1 pakketten en soms zie je door de bomen het bos niet meer. Dit blog behandelt de best beoordeelde providers van 2020 en de alles in 1 pakketten, die zij aanbieden.
Inhoud van dit artikel
De beste providers van 2020
De Consumentenbond maakt elk kwartaal de balans op van alle klantervaringen, die op hun website gedeeld worden, met betrekking tot de alles in 1 providers. In het eerste kwartaal van 2020 kwamen op basis van deze klantenreviews XS4ALL Glasvezel en DELTA kabel als beste providers naar voren met een 8.2 gemiddeld. Hierbij wordt niet alleen gelet op de aangeboden diensten, maar ook op het voorkomen van storingen en de bereidwilligheid van de klantenservice. XS4ALL en DELTA werden door twee KPN pakketten gevolgd, namelijk de KPN Glasvezel en de KPN DSL met een 8 gemiddeld. Hierna volgden nog de providers Telfort en Ziggo.
Afwezigheid van storingen wat betreft internet en bellen
Het percentage aan internetstoringen schommelt tussen de 9 en 32 procent. Het aantal telefoonstoringen is nog altijd minimaal, waarbij opgemerkt kan worden dat het tevens om een constante waarde gaat. Dit percentage ligt namelijk al jaren tussen de 2 en 7 procent.
Wat is de televisiekwaliteit van de providers?
Over het algemeen blijkt uit de testresultaten dat de televisiekwaliteit in zijn geheel verminderd is ten opzichte van 2019. Dit komt waarschijnlijk door de vele storingen die in de televisiepakketten voorkwamen. Dit percentage varieerde tussen de 12 en 26 procent.
Hoe werden klanten door de klantenservice geholpen?
De kwaliteit van de klantenservice bleef over het algemeen goed. Men werd goed, snel en vriendelijk geholpen. Deze kwaliteit bleef redelijk gelijk met voorgaande jaren. Alleen Telforts klantenservice verslechterde van een 7.6 gemiddeld naar een 6.8. Dit kan zijn, omdat Telfort is overgenomen door KPN en er nogal wat administratieve problemen optraden. De wachttijden aan de telefoon verschillen per provider ontzettend. Gemiddeld is de wachttijd lang: maar liefst vijf minuten. Slechts vier van de negen providers kreeg hiervoor een voldoende.
Algemene tevredenheid van de klant
De tevredenheid van klanten ligt lager dan voorgaande jaren, ofschoon providers nog steeds hoge punten krijgen hiervoor. Slechts een aantal providers krijgen een hoger punt dan vorig jaar, zoals Ziggo, KPN en T-Mobile.
XS4ALL Glasvezel en XS4ALL DSL
XS4ALL kwam twee keer terug in de eindscores. De XS4ALL Glasvezel werd als beste beoordeeld, maar ook de XS4ALL DSL kwam in de lijst terug. De klanten van XS4ALL zijn vooral te spreken over de goede kwaliteit van televisie, telefonie en internet. Vooral het internet kwam goed uit de verf met een 8.6 gemiddeld. Ook werd de klantenservice goed beoordeeld. Ook in 2019 werd XS4ALL Glasvezel reeds als beste getest.
DELTA Kabel
De klanten van DELTA Kabel zijn ook te spreken over de kwaliteit van de aangeboden diensten, hoewel DELTA met iets meer storingen te maken had dan XS4ALL. Ook de klantenservice kreeg een iets lagere beoordeling. Het nadeel van DELTA is dat de DELTA Kabel pakketten alleen in Zeeland worden aangeboden. DELTA heeft in de rest van Nederland ook glasvezel aangelegd, maar over de prestaties hiervan zijn nog geen gegevens gevonden.
KPN Glasvezel en KPN DSL
KPN scoorde met zowel zijn glasvezel als DSL zeer goed, waarbij vooral internet en telefonie goed beoordeeld werden. De kwaliteit van televisie en klantenservice werd echter minder goed beoordeeld. KPN had daarnaast bijna geen storingen bij de telefonie, maar wel bij het internet en de televisie.
Telfort Glasvezel
De Telfort Glasvezel scoorde erg goed op het gebied van internet en telefonie, maar liet wat liggen bij de kwaliteit van de televisie. Ook kreeg de klantenservice een lagere score. Storingen in internet en telefonie had Telfort nauwelijks, maar des te meer storingen had de provider bij de televisie.
Ziggo Kabel
De Ziggo Kabel scoorde vooral goed op het gebied van telefonie, maar minder bij internet en televisie, omdat bij zowel internet als televisie nogal wat storingen gedetecteerd werden. Ook de klantenservice van Ziggo kreeg net een zeven.
De slechtste van het stel
De T-Mobile Glasvezel kwam als slechtste uit de verf. Wat betreft telefonie scoorde de provider goed met een 8.3 gemiddeld. Ook de klantenservice kreeg nog een 7 voor de gedraaide diensten. De kwaliteit van televisie en internet werd echter net met een voldoende beoordeeld. Dit heeft waarschijnlijk als reden, omdat er nogal wat storingen op deze gebieden plaatsvond bij T-Mobile.